Restrictiile de tonaj de 7,5 tone instituite in luna martie 2020, peste podul de pe râul Suceava din Milisauti nu sunt nici pe departe respectate. Constant trec autovehicule incarcate cu lemn, materiale de constructii, autotrenuri, autobasculante incarcate cu prundis si betoniere incarcate ale firmelor de constructie.
Podul de la Milișăuți este clasificat cu gradul 1 de urgență în lista transmisă Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, în vederea prioritizării la finanțare. Măsurile au fost instituite în urma degradărilor survenite la mijlocul lunii februarie 2020, când o porțiune din trotuarul podului, pe o lungime de 27 m, s-a prăbușit în albia râului Suceava.
Niciun sofer nu mai respecta restrictia CNAIR si a politiei romane. Indicatoarele plasate de o parte si de alta a smenaforului cu exceptia semaforului sunt incalcate zilnic. Soferii care conduc masinile de mare tonaj care depășesc 7,5 tone trec chiar si pe sub geamul Poliției Milișăuți dar cel mai probabil nu ii mai sperie oamenii legii. Pe zi ce trece puterea podului de a face față traficului rutier scade. Oamenii au devenit inconstienti, riscand sa treaca cu masinile grele.
Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași a decis in primavara anului trecut, să ia măsuri pentru eliminarea traficului greu, dar și pentru restricționarea celui ușor, pe podul de peste apa Sucevei de la Milișăuți, aflat într-o stare avansată de degradare. Măsurile au fost dispuse având în vedere starea precară a podului și evaluări făcute recent la fața locului, care indică că problemele se accentuează. În aceste condiții s-a trecut la măsuri de siguranță destul de severe. Masurile insa sunt restrictionate de soferii care conduc masini de mare tonaj.
Începând de miercuri, ora 10.00, pe podul de pe DN 2H Milișăuți-Rădăuți traficul auto va fi restricționat pentru autovehiculele cu masă maximă admisă mai mare de 7,5 tone. Indicatoare de avertizare au început să fie montate din cursul zilei de ieri. Pentru restul traficului se va circula pe un singur sens, alternativ, semaforizat, pe axul drumului. Pentru autovehiculele de mare tonaj a fost instituită ruta ocolitoare pe DN 2H – Bălcăuți – Dornești – Rădăuți.
Podul de la Milișăuți a fost construit în anul 1962 și are lungimea totală de 206,20 m.
Podul de la Milișăuți a suportat o serie de reparații în anul 2018, când, în urma căderilor masive de precipitații, una dintre pile s-a deplasat, necesitând detonarea și reconstrucția totală a deschiderilor 6 și 7 (ultimele, pe sensul de mers dinspre Suceava spre Milișăuți). Degradările actuale au avut loc la deschiderea 2 a podului, pe care nu s-a intervenit.
Pe 15 iulie 2021, Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri laşi, titular al proiectului „Reabilitare pod pe DN 2H km 4+776” anunţa publicul interesat asupra luării deciziei etapei de încadrare de către Agenţia pentru Protecţia Mediului Suceava, în cadrul procedurii de evaluare a impactului asupra mediului, pentru proiectul „Reabilitare pod pe DN 2H km 4+776”. Iar de atunci au mai fost fel de fel de avize, proiecte si studiu defezabilitate. Zilele trecute, CNAIR a ane vazut daca nu vor fi depuse contestatii pentru ca legislativul nu a simplificat procedura de castigare a licitatiilor.
Parlamentarii se lauda ca au rupt usile la CNAIR. Chiar si primarul orasului Milisauti a fost personal in Capitala sa ceara sprijin.
Imediat dupa ce a fot semnat contractul, PSD Suceava prin tanarul deputat Gheorghe Soldan si-a asumat in totalitate faptul ca doar revenirea social democratilor la putere a facut ca sa fie semnat pentru podu aflat in stare de degradare Parlamentarul PSD a aruncat vina pentru intarziere pe primarul USR al comunei Milisauti si chiar pe PNL dar fiind faptul ca s-au aflat si se afla la guvernare.
De cealalta parte, senatorul USR, Gheorghiță Mândruță sustine intr-o declaratie de presa că a fost nevoie ca parlamentarii USR să meargă în nenumărate ședințe și întâlniri la CNAIR, pentru ca podul de la Milișăuți să fie reabilitat.
Suparat foc pe social democratul Soldan, usr-istul Mîndruță, a declarat că podul de pe DN 2H de la Milișăuți va fi reabilitat după ce parlamentarii USR au fost în nenumărate rânduri la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere pentru a solicita începerea acestor lucrări. Mindruță a adus imediat precizari după ce anunțul cu privire la semnarea contractului pentru începerea lucrărilor de reabilitare a acestui pod a fost făcut de deputatul PSD de Suceava Gheorghe Șoldan.
„Domnule Șoldan, podul de la Milișăuți are probleme încă din vara anului 2018, când erați la putere. A fost nevoie ca parlamentarii USR să meargă în nenumărate ședințe și întâlniri la CNAIR, pentru ca podul de la Milișăuți să fie reabilitat.
A fost nevoie ca primarul orașului să facă vizite la București și să solicite urgentarea lucrărilor, dată fiind importanța maximă a podului ce leagă Suceava de Rădăuți. A fost nevoie de întrebări către CNAIR din partea Asociației Rădăuțiul Civic cu privire la stadiul lucrărilor, pentru ca instituțiile competente să observe că podul de la Milișăuți nu a fost uitat de lume”, a spus cu tarie, Mîndruță, dornic sa se stie ca el a fost unul dintre persoanele care s-a ocupat personal de demersuri.
Mindruta i-a transmis lui Gheorghe Șoldan că podul de la Milișăuți are probleme încă din vara anului 2018, când PSD era la putere, iar în 2022 social-democrații au votat împotriva unui amendament la buget pentru repararea podului. „Unde vă este contribuția?”, il întrebat taios liderul USR-PLUS pe tanarul deputat PSD.
El a arătat că a avut numeroase discuții la CNAIR pe această temă, care au rămas fără rezultat, și a depus un amendament la bugetul de stat pentru anul 2022, care prevedea alocarea a cinci milioane de lei pentru reabilitarea podului de la Milișăuți.
„PSD a votat împotriva acestui amendament, acesta fiind respins. Unde ați fost atunci, domnule Șoldan? Sau poate votul împotriva amendamentului arată implicarea PSD-ului?
Și pentru ca ipocrizia să fie dusă până la capăt, astăzi, la nici două luni de la votul împotrivă, anunțați cu surle și trâmbițe că a fost nevoie de guvernarea și implicarea PSD pentru că acest contract să fie semnat? Domnule deputat, la votarea bugetului nu era nevoie de implicarea PSD-ului?
Omiteți deci cu bună-știință să menționați că PSD a avut la dispoziție luni întregi să facă ceva pentru pod și nu a făcut-o nici când a avut ocazia să voteze un amendament necesar la buget. Prin urmare, semnarea acestui contract este doar rezultatul eforturilor depuse în ultimul an de parlamentari USR.
A fost nevoie ca PSD să iasă de la guvernare pentru ca o problemă care trena de doi ani și jumătate să fie rezolvată cu ajutorul intervențiilor parlamentarilor USR-PLUS de Suceava”, arata Gheorghiță Mîndruță in comunicatul de presa trimis presei.
Si Asociatia Radautiul Civic s-a adresat CNAIR pentru urgentarea reabilitarii podului de la care au si primit raspuns. Aceeasi organizatie solicita parlamentarilor de Suceava să întrebe la rândul lor, prin mecanismele de control parlamentar pe care le au (întrebări sau interpelări) motivul întârzierilor acestei investiții. Ar fi trebuit să facă asta deja. ,,În luna februarie 2020, atunci când a căzut o parte din balustrada podului de la Milișăuți și a fost restricționată circulația, pe un singur sens, am cerut Direcției Regionale a CNAIR detalii, dacă această degradare avea legătură cu lucrările de reparație din 2018. Ni s-a comunicat că problema este una mai veche, iar acele lucrări au vizat doar consolidări punctuale. ..se arata in adresa inaintata CNAIR.
Singurul care a preferat sa stea deoparte este liderul liberalilor suceveni, Gheorghe Flutur care s-a aratat retinut in reabilitarea podului cu pricina.