Proiectul UE de noi norme privind emisiile de gaze de eșapament nu va contribui prea mult la curățarea aerului din orașele cu smog.
În ceea ce privește reducerea poluării provocate de autovehicule, Comisia Europeană nu vrea să meargă nicăieri, și asta rapid.
Executivul UE lucrează la un plan ambițios de interzicere a vânzării de mașini noi cu motoare cu combustie care emit CO2 până în 2035. Însă, potrivit unor documente consultate de POLITICO, a ales să nu se ocupe de reducerea altor emisii ucigașe ale mașinilor convenționale, cum ar fi amoniacul și oxidul de azot.
Se așteaptă ca la 9 noiembrie, Comisia să prezinte cea mai recentă revizuire a normelor privind emisiile de gaze de eșapament care nu conțin CO2, denumită Euro 7.
O nouă anexă tehnică, obținută de POLITICO, arată că noile standarde nu vor fi mai stricte decât actualele norme Euro 6 pentru mașinile pe benzină. Aceasta înseamnă că producătorii de automobile nu vor fi nevoiți să investească în inovații care ar putea reduce poluarea gazelor de eșapament ale vehiculelor ușoare în acest deceniu.
Oficialii din industrie spun că au fost informați că producătorii auto vor trebui să se conformeze noilor standarde începând cu iulie 2025. Companiile au cerut anterior patru ani pentru a le introduce și, chiar dacă noile norme nu se schimbă prea mult, acestea vor fi finalizate doar cu puțin timp înainte de a intra în vigoare, astfel încât este posibil ca această perioadă scurtă de timp să atragă unele plângeri din partea industriei.
„De ce să ne mai deranjăm?”, a întrebat un director din industrie despre actuala propunere a Comisiei. „Dacă efectul este neglijabil, ar trebui să lase producătorii de automobile să se concentreze asupra investițiilor importante.”
Constructorii auto susțin că investițiile necesare în noile tehnologii pentru motoare și sisteme de evacuare ar fi abrupte și ar reprezenta o distragere a atenției de la convertirea liniilor lor de producție pentru vehiculele electrice.
Normele Euro 7 vor fi extinse de la poluanții de eșapament pentru a include și poluarea cu particule provenite de la frâne, care s-ar aplica și la vehiculele electrice, dar aceste noi standarde nu se vor aplica până în 2035, potrivit documentului.
Militanții pentru un aer curat doresc ca, în cadrul revizuirii, Comisia să stabilească norme mult mai stricte pentru producătorii de automobile, subliniind nivelurile endemice de poluare toxică din orașele din Europa, mare parte dintre acestea fiind legate de emisiile din trafic.
Agenția Europeană de Mediu afirmă că, în 2019, aproximativ 307.000 de decese premature au fost legate de expunerea cronică la particule, în timp ce alte 40.400 au fost legate de expunerea cronică la dioxid de azot. Ambele sunt cauzate de transportul rutier.
Grupul consultativ al Comisiei, Clove, a concluzionat că ar putea fi introduse standarde mai stricte privind emisiile altele decât cele de CO2, dar Comisia a decis să fie mai blândă cu industria, în contextul creșterii galopante a inflației și al crizei lanțului de aprovizionare.
„Propunerile pentru autoturisme sunt atât de slabe, încât industria auto le-ar fi putut redacta chiar ea”, a declarat Anna Krajinska, inginer de evacuare a gazelor de eșapament la ONG-ul de mediu Transport & Environment, după ce a analizat anexa.
Executivul UE lucrează la legislația Euro 7 de la sfârșitul anului 2018 și a amânat deja publicarea de mai multe ori, în timp ce a încheiat mandatul separat privind emisiile zero de CO2, menit să pună blocul pe drumul cel bun pentru îndeplinirea obiectivelor sale climatice.