Ultimul tronson al Magistralei CFR 500 București – Suceava – Frontieră Ucraina urmează să fie modernizat și electrificat, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pe care Executivul l-a aprobat în ședința de miercuri, 15 februarie. Tronsonul Dărmănești – Vicșani din județul Suceava are o lungime de 35 de kilometri, iar investiția totală este estimată la 1,8 miliarde lei (360 milioane euro).
Proiectul de modernizare pentru M 500 face parte din MasterPlanul de Transport al României, iar viteza maximă va crește la 120 km/h, pe tronsonul Dornești – Vicșani limita din prezent fiind de 50 km/h. șina prezintă defecte în special pe suprafața de rulare: știrbituri, bavurări, patinări și desprinderi de material. Există porțiuni de traseu unde șina prezintă uzuri verticale foarte mari. Prisma de piatră spartă, în general, este curată la partea superioară. Starea terasamentului este în general bună, excepție făcând terasamentele semnalate ca puncte periculoase, se arată în Nota de Fundamentare care va ajunge pe masa Guvernului pentru aprobarea investiției. „Proiectul „Reabilitarea liniei de cale ferată Dărmănești – Vicșani – Frontieră” face parte din Master Planul General de Transport al României (MPGT) și este propus pentru finanțare în perioada 2021 – 2030, conform Anexei 10.35 – „Surse de finanțare pentru infrastructura feroviară 2020 – 2030“. Linia de cale ferată Dărmănești – Vicșani – Frontieră face parte din rețeaua TEN-T Core, și este o linie importantă a rețelei de cale ferată din România, ce preia traficul feroviar internațional de marfă și de călători dinspre Ucraina și face legătura cu Coridorul Rhin – Dunăre (fostul Coridor IV) cu țările din sud-estul Europei (Bulgaria, Grecia, Turcia) și țările din nord-estul Europei (Republica Moldova, Ucraina).
La trenurile de călători viteza maximă este de 100 km/h pe intervalul Dărmănești – Dornești și 50 km/h pe intervalul Dornești – Vicșani Frontieră. La trenurile de marfă viteza maximă este de 80 km/h pe intervalul Dărmănești – Dornești și 50 km/h pe intervalul Dornești – Vicșani Frontieră pentru trenurile de marfă internaționale, respectiv 70 km/h pe intervalul Dărmănești – Dornești și 50 km/h pe intervalul Dornești – Vicșani Frontieră pentru trenurile directe de marfă. Pentru trenurile în complex feroviar Dornești – Vicșani viteza maximă este de 30 km/h. Starea necorespunzătoare a infrastructurii și suprastructurii căii ferate și instituirea unor restricții de viteză pe mai multe distanțe de circulație, conduc în prezent la următoarele viteze tehnice pentru linia de cale ferată Dărmănesti – Vicșani Frontieră:
Trenurile internaționale de călători care circulă pe ruta București Nord – Vadu Siret – Vth # 46,5 km/h și care circulă pe ruta Suceava – Vadu Siret – Vth # 45,5 km/h. Trenurile de marfă internaționale care circulă pe distanța Dărmănești – Vicșani Frontieră pe linie cu ecartament normal Vth # 36,5 km/h, care circulă pe distanța Dornești – Vicșani Frontieră pe linie cu ecartament larg Vth # 22,2 km/h. Trenurile directe de marfă care circulă pe distanța Dărmănești – Dornești Vth # 45,1 km/h”, arată proiectul de Modernizare M 500 Dărmănești – Vicșani. Pe secția de cale ferata Dărmănești – Vicșani intervalele dintre stații nu sunt dotate cu instalații de dependență, iar trenurile circulă la cale liberă. Echipamentele de telecomunicații existente sunt depășite tehnic și moral, nu mai sunt în fabricație și nu mai dispun de piese de schimb, mai menționează Ministerul Transporturilor.