Scandalurile se țin lanț la Aeroportul Brașov, recent deschis. Compania Dan Air acuză controlorii de trafic că ar pune în pericol siguranța pasagerilor companiei aeriene.
Dan Air, prima companie ce efectuează zboruri regulate pe Aeroportul Brașov, cel mai nou aeroport din România și cel mai nou din România, a sesizat pe pagina sa oficială de Facebook o situație delicată cu care s-a confruntat sâmbătă, 24 iunie 2023.
Concret, un avion Dan Air ce avea traseul Madrid-Brașov-București a avut întârzieri de 16 minute la aterizarea pe aeroportul Brașov, oficialii Dan Air reclamând că întârzierea a fost cauzată de faptul că Romatsa a acordat prioriate unei aeronave care decola.
„Pe 24 iunie 2023, controlorii de trafic ROMATSA au pus în pericol siguranța zborului DN288 Madrid-Brașov-București la aterizarea acestuia pe Aeroportul Brașov.
Aeronavei DAN AIR i s-a întârziat aterizarea pe Brașov, în condiții de vreme neprielnică, pentru a permite decolarea unei alte aeronave. Acest lucru încalcă reglementările aeronautice în vigoare care prevad că aeronavele care se află în proceduri de apropiere pentru aterizare trebuie să li se dea prioritate mai ales în condiții meteo nefavorabile așa cum a întâmpinat la ora aterizării zborul DAN AIR DN288.
Controlori de trafic aerian din Arad care monitorizează printr-un turn virtual aeroportul Brașov au pus în pericol viața pasagerilor DAN AIR cât și siguranța zborului prin nerespectarea reglementărilor aeronautice care stabilesc că aterizările au prioritate față de decolări”, reclamă compania Dan Air.
Aeronava DAN AIR călătorea de la Madrid la Brașov, cu 83 de pasageri la bord. Pasagerii îmbarcați la Madrid au decolat către Brașov la ora 14.00, cu o întârziere de 1 oră și 30 de minute având în vedere restricțiile de rută și capacitatea Aeroportului Madrid de a deservi aeronavele.
Ora prognozată pentru aterizarea aeronavei DAN AIR la Brașov era inițial estimată a fi 18.20, care a fost modificată pentru ora 18.30, pentru că aeronava trebuia să ocolească fronturi atmosferice periculoase, ruta fiind modificată prin nordul Bulgariei și continuând apoi spre Brașov.
Dan Air afirmă monitoriza „cu îngrijorare“ situația întrucât aeronava era programată să decoleze spre București înainte de ora 19.00, oră la care controlorii de trafic aerieni pleacă acasă, iar din acest motiv Aeroportul din Brasov este nevoit să își înceteze activitatea.
Prin urmare, echipa Dan Air s-a coordonat cu Aeroportul Brașov și agenția care furnizează servicii de handling la sol, Kronaero, pentru a reacomoda traficul pe aeroportul Brașov în așa fel încât atât Dan Air, cât și cealaltă aeronavă să se încadreze în programul de funcționare ROMATSA.
„Controlorii de trafic totuși nu au acceptat varianta care nu numai că era optimă, dar era și singura legală, și au procedat la încălcarea regulamentului (UE) nr. 2017/373 care impune prin AMC19 ATS.TR.210(a)(3) – Controlul aerodromului – prioritate la aterizare, unde prioritatea la aterizare trebuie dată aeronavelor care sunt obligate să aterizeze din cauza factorilor care afectează operarea în siguranță a aeronavei, dar și materialul explicativ al reglementării care spune că <o aeronavă care se află în fază de aterizare sau a început procedurile de apropiere pentru aterizare are prioritate în mod normal față de o aeronavă care intenționează să decoleze de pe aceeași pistă sau o pistă care intersectează pista de aterizare>.
Pe lângă faptul că reglementarea obligă controlorii de trafic să dea prioritate aeronavelor care aterizează, aeronava DAN AIR deja consumase mai mult combustibil decât era preconizat întrucât a trebuit să devieze de la ruta initiala si sa ocolească din cauza condițiilor meteo nefavorabile”, mai spun reprezentanții Dan Air.
Aeronava Dan Air a aterizat la Brașov în final la ora 18.48, cu peste 16 minute întârziere generată de controlorii de trafic aerian, petrecute în aer, în condiții neprielnice.
sursa:realitatea.net