INTERNAȚIONAL

Războiul din Ucraina împinge Bruxelles-ul să spargă un tabu cu un plan comun de cheltuieli pentru armament; POLITICO

Consiliul European a cerut un plan de acțiune pentru a face față noilor amenințări în contextul în care Rusia duce un război în Ucraina.

Comisia Europeană va prezenta miercuri un plan prin care va dobândi un nou rol inovator în domeniul apărării, ajutând țările membre să își coordoneze cheltuielile militare în creștere.

Invazia Rusiei în Ucraina a declanșat schimbări radicale în politica europeană de apărare, împingând Suedia și Finlanda spre aderarea la NATO și forțând țările să își majoreze cheltuielile pentru muniții. Într-o schimbare istorică, chiar și Germania – îndelung criticată pentru cheltuielile reduse pentru apărare în cadrul NATO – a promis că își va crește bugetul militar și a ales să trimită armament greu forțelor ucrainene blocate în lupta cu rușii.

Confruntându-se cu acest continent care se remilitarizează, oficialii și diplomații au declarat că planul „Apărare-UE” de miercuri ar încerca să acorde Bruxelles-ului un rol în asigurarea unei mai mari eficiențe în ceea ce privește cheltuielile cu armele, permițând cumpărătorilor europeni să se grupeze pentru a avea o influență pe piață. În concordanță cu ambițiile Europei pentru o mai mare „autonomie strategică”, oficialii UE au insistat asupra faptului că pachetul va avea o componentă industrială puternică. Se așteaptă ca o piesă centrală a anunțului să fie o evaluare a Comisiei privind „lacunele de investiții în domeniul apărării” ale Europei.

Nevoile Europei sunt presante. Diplomații spun că desfășurarea armelor în valoare de 2 miliarde de euro pe care UE a fost de acord până acum să le furnizeze Ucrainei înseamnă că, în multe cazuri, țările membre, în special cele cu muniții din epoca sovietică din est, și-au golit stocurile care acum trebuie reumplute.

Într-un rezumat succint al obiectivelor UE, Josep Borrell, șeful politicii externe, a declarat: „Europenii trebuie să cheltuiască împreună, mai mult și mai bine”.

Deși puterea de foc financiară și eficiența pachetului de miercuri dintre Apărare și UE rămân de văzut, chiar și aventurarea pe un astfel de teritoriu se va dovedi probabil controversată. Unele țări europene au fost, din punct de vedere istoric, foarte reticente în a se abate în politica de apărare din cauza oricărei potențiale suprapuneri cu NATO și a temerilor de a înfuria Statele Unite, care conduc alianța occidentală de securitate.

„Este ceva nou și spargem un tabu”, a declarat un oficial al Comisiei Europene, care a recunoscut că o obligație din tratat „ne împiedică să finanțăm elemente care ating operațiunile de apărare”.

În încercarea de a ocoli acest obstacol juridic, oficialul a sugerat că Bruxelles-ul ar putea să se concentreze mai degrabă pe ecosistemul mai larg de producție decât pe „operațiunile de apărare” imediate. Noul program Apărare-UE, a spus oficialul, „s-ar concentra pe „investiții cu ambiție industrială””.

„Tot ceea ce este legat de industrie nu este neapărat legat de operațiuni”, a adăugat oficialul.

Oficialul Comisiei a declarat că programul va fi finanțat prin bugetul obișnuit al UE, ceea ce ar putea testa anumite limite juridice. Tratatele UE au fost interpretate de mult timp ca interzicând Comisiei să folosească bugetul comun pentru a cumpăra arme. Alți oficiali și diplomați au declarat că achizițiile comune ar putea fi finanțate cu ajutorul unui nou fond extrabugetar.

Detaliile planului Comisiei pentru apărare-UE au fost raportate pentru prima dată de site-ul francez de știri B2.

Comenzi de la Versailles
Planul este răspunsul Comisiei la instrucțiunile primite de la cei 27 de lideri naționali în cadrul unui summit al Consiliului European de la Versailles din martie, unde Consiliul a însărcinat Comisia să acționeze pe baza unei lungi liste de dorințe pentru o mai bună cooperare în domeniul securității.

Conceptul general al achizițiilor comune a fost discutat pe scurt în timpul unei reuniuni a miniștrilor apărării din UE care a avut loc marți la Bruxelles. UE are deja un Fond european de apărare (FED), care este utilizat pentru a finanța programe comune de cercetare și dezvoltare. Există, de asemenea, o Agenție Europeană de Apărare (AEA), care contribuie la coordonarea politicii de securitate. Lista este completată de un instrument extrabugetar, Facilitatea europeană pentru pace, care este utilizată pentru a furniza ajutor militar, inclusiv arme, țărilor partenere. Ucraina, de la începutul războiului, a fost principalul beneficiar al acesteia.

Însă UE nu a coordonat niciodată până acum cheltuieli comune pentru apărare între țările membre.

În cadrul unei ședințe de informare care a urmat reuniunii de marți, ministrul olandez al apărării, Kajsa Ollongren, a declarat că următorii pași – inclusiv cât de mulți bani ar putea fi puși într-un program de cheltuieli comune și mecanismele juridice care îl reglementează – vor depinde în mare măsură de nevoile de securitate identificate de Comisie.

„Cred că mâine, Comisia va prezenta un raport privind deficitul de capacități”, a declarat Ollongren reporterilor. „Deci, acesta a fost într-adevăr un lucru pe care liderii europeni de la Versailles l-au cerut.”

Ollongren a declarat că o mai bună coordonare și cheltuieli mai eficiente sunt imperative urgente, având în vedere revenirea războiului în Europa și amenințarea reprezentată de Rusia.