Blocajul podurilor costă națiunea până la 500 de milioane de dolari canadieni pe zi;Blocajele în aprovizionare sunt văzute conducând prețurile de consum și mai sus;
Escaladarea blocajelor de la principalele puncte de trecere a frontierei ar putea duce la o contracție a economiei Canadei în primul trimestru, iar noile blocaje de aprovizionare au potențialul de a alimenta inflația, spun economiștii.
Creșterea era deja pregătită să încetinească brusc la începutul anului 2022, după ce națiunea a fost lovită de blocaje menite să limiteze varianta omicron a Covid-19. Acum, întreruperile în traficul comercial – care ar putea costa economia Canadei până la 500 de milioane de dolari canadieni (395 de milioane de dolari) zilnic – ar putea da înapoi redresarea.
„Pe măsură ce acest lucru se prelungește și chiar se extinde la mai multe puncte de trecere a frontierei, este din ce în ce mai mult o amenințare”, a declarat Avery Shenfeld, economist șef al Canadian Imperial Bank of Commerce, prin e-mail, adăugând că el anticipase deja o creștere stagnantă pentru trimestrul dinaintea blocajelor. „Nu ar fi nevoie de prea mult vânt de împotrivire pentru a înclina asta ușor în negativ”.
Protestatarii au blocat accesul la Podul Ambassador dintre Detroit și Canada – cea mai importantă legătură pentru mărfurile care circulă între Canada și SUA și o arteră crucială pentru furnizorii și producătorii de piese auto. Blocajul a început luni ca o ramificație a convoiului de camionagii care ocupă centrul orașului Ottawa pentru a protesta împotriva unui mandat de vaccinare pentru șoferii care călătoresc peste graniță.
Demonstrațiile au închis, de asemenea, punctele de trecere a frontierei din Manitoba și Alberta, perturbând transporturile de produse agricole și alte bunuri.
Blocajele nu numai că sunt o piedică în calea creșterii economice. Ele riscă să tensioneze și mai mult lanțurile de aprovizionare și să intensifice presiunile asupra prețurilor, care se află deja la cel mai ridicat nivel din ultimele trei decenii.
„Nu avem nevoie de asta,
„Cel puțin la fel de importantă este și potențiala implicație pentru presiunile inflaționiste pe termen scurt a acestei noi înțepeniri a lanțului de aprovizionare”, a declarat prin e-mail Doug Porter, economist-șef la Bank of Montreal.
Guvernatorul Băncii Canadei, Tiff Macklem, a avertizat, de asemenea, că un blocaj prelungit al rutelor comerciale cheie ar avea un impact asupra economiei. „Avem deja un lanț de aprovizionare global tensionat, nu avem nevoie de acest lucru„, a declarat el miercuri, la o conferință de presă.
Andrew Husby, economist la Bloomberg Economics, estimează că blocajele de camioane ar putea sustrage aproximativ 0,3 puncte procentuale din creșterea economică anuală pe săptămână. Acest lucru implică până la 500 de milioane de dolari canadieni pe zi „în pericol”, împingând producția din primul trimestru în teritoriu negativ în doar câteva săptămâni, estimează Husby.
sursa articol: