administratieBREAKING NEWSULTIMA ORĂ

Vicepreședintele CJ, Suceava Vasile Tofan, clarificări la centura orașului Gura Humorului

Vicepreședintele Consiliului Județean Suceava, Vasile Tofan, dorește să facă o serie de clarificări cu referire la centura orașului Gura Humorului:

Ceea ce văd în aceste zile este un atac absolut nemeritat la adresa președintelui CJ Suceava, Gheorghe Flutur, deoarece proiectarea și prețul din deviz sunt responsabilitatea firmelor care au câștigat licitația. Ai putea să te legi de Gheorghe Flutur pentru că este din Gura Humorului, dar nu ar fi corect. Dar pare mai degrabă așa, că dacă nu s-ar face varianta ocolitoare, „de ce nu se face?”, iar dacă se face, „de ce se face?” Am întrebat și noi despre prețuri și ni s-a răspuns, cu privire la centura Gura Humorului, că este parte a Autostrăzii Nordului, pe 4 benzi, iar pe o porțiune de peste 5 km este prevăzută construirea unor viaducte sprijinite cu stâlpi de beton în albia râului Moldova.

Nu există altă posibilitate decât construirea acestor viaducte pe malul stâng al râului Moldova, cu legături către Parcul Ariniș, cu podul de trecere peste râul Moldova, cu pasarelă de trecere peste drumul spre Mănăstirea Voroneț și cu foarte multe lucrări de artă. Toate acestea grevează asupra costurilor. Este de precizat faptul că pe totul parcursul acestei proiectări și la momentul prezentării publice a etapei de proiectare au fost de față și reprezentanții CNAIR.

S-au parcurs aceste etape și s-a ajuns la forma la care specialiștii companiei și-au dat acordul. Se știe că această porțiune este una dintre cele mai dificile de pe traseul Autostrăzii Nordului. Legat de prețuri, cred că pot fi întrebați proiectanții și nu CJ Suceava. Ne pare rău că orice demers de bună credință ajunge să fie interpretat politic și cu multă răutate. CJ Suceava putea să stea pe margine, să nu se implice în proiectarea Drumului Expres Suceava – Botoșani, nici în cea a variantei ocolitoare a orașului Gura Humorului, nici a drumului paralel cu frontiera Ucrainei. Acestea erau în atribuțiile Ministerului Transporturilor și a CNAIR. Mă întreb, era mai bine așa? În condițiile în care cei de la centru sunt extrem de ocupați, având un număr foarte mare de proiecte, iar regiunea Moldovei nu a fost întotdeauna în vârful listei de priorități, eu cred că nu. Din anul 2020 legislația permite implicarea autorităților locale în proiecte care sunt pe raza lor, deci legislația permite acest lucru și vă rog să observați că puține județe din țară și-au asumat să organizeze proceduri de proiectare. Toate fazele acestor proiecte sunt verificate minuțios de CNAIR, de Ministerul Transporturilor și de comisia interministerială pentru a primi undă verde la finanțare. Încă o dată, pentru corecta informare a cetățenilor, atunci când vorbim de preț ar trebui să se țină seama de anvergura foarte mare a acestui proiect, cu peste 5 km de viaducte. Nu putem compara 1 km de autostradă cu 1 km de viaduct.

Nu sunt în măsură să vorbesc despre tot ce presupune executarea întregului proiect și despre acest preț, dar sunt convins că cei care au făcut proiectul pot da explicații concrete despre aceste valori. Referitor la faptul că tronsonul de autostradă trece pe o porțiune de teren ce îi aparține lui Gheorghe Flutur, doresc să precizez că traseul trece pe parcelele a sute de cetățeni. Procedura de despăgubire este cea prevăzută de legislația în vigoare, este total transparentă, iar președintele Gheorghe Flutur și-a declarat posibilul viitor conflict de interese, astfel că, fiind vicepreședintele CJ Suceava responsabil cu partea tehnică, am fost împuternicit să mă ocup eu de acest proiect.