Bruxelles – Negociatorii Comisiei Europene, ai Parlamentului European și ai guvernelor naționale au ajuns joi seară la un acord privind eliminarea treptată a vânzărilor de mașini noi cu motoare cu combustie internă în UE până în 2035, un termen care, potrivit Greenpeace, este departe de a respecta angajamentele UE în materie de climă și îi va costa pe șoferi sute de miliarde de euro în carburanți, în mijlocul unei crize energetice galopante.
În 2020, Greenpeace Belgia a publicat o foaie de parcurs detaliată pentru decarbonizarea sectorului european al transporturilor până în 2040. În urma acestei cercetări s-a constatat că noile vânzări de autoturisme care ard combustibili fosili trebuie să înceteze până cel târziu în 2028, pe lângă măsurile de reducere a călătoriilor inutile și de trecere la moduri de transport mai puțin poluante, pentru a respecta angajamentul luat în cadrul Acordului de la Paris privind schimbările climatice de a limita încălzirea globală la mai puțin de 1,5°C.
O analiză suplimentară realizată de Greenpeace Germania în luna iunie a acestui an a arătat că eliminarea treptată a motoarelor cu ardere internă până în 2028 ar permite șoferilor să economisească peste 635 de miliarde de euro pe combustibil, comparativ cu termenul limită de 2035.
Lorelei Limousin, responsabilă de campania Greenpeace UE pentru transporturi, a declarat: „UE alege calea pitorească, iar această cale se termină cu un dezastru. Eliminarea treptată a mașinilor care utilizează combustibili fosili în Europa până în 2035 nu este suficient de rapidă: mașinile noi cu motoare cu combustie internă ar trebui să fie interzise până cel târziu în 2028. Anunțul este un exemplu perfect de situație în care politicienii se pot bucura de un titlu de bun augur care maschează realitatea eșecurilor lor repetate de a acționa în privința climei. ONU tocmai a confirmat că criza climatică va scăpa de sub control dacă guvernele nu iau măsuri rapide și decisive, inclusiv trecerea la moduri de transport mai puțin poluante.”
Acordul include o clauză de revizuire prin care Comisia va evalua evoluția pieței auto în 2026. Un considerent fără caracter obligatoriu lasă ușa deschisă pentru potențiala utilizare a combustibililor electrici poluanți după 2035.
Raportul 2022 privind decalajul de emisii al Programului ONU pentru Mediu, publicat tot joi, solicită „o transformare urgentă la nivelul întregului sistem” pentru a evita prăbușirea climei, inclusiv prin decarbonizarea completă a transporturilor, o trecere masivă la un transport public mai bun și reducerea cu până la 14% a călătoriilor cu mașina personală până în 2030.
Transporturile reprezintă 30% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră din UE și aproape două treimi din petrolul utilizat în UE. Emisiile de gaze cu efect de seră provenite din transporturi în UE au crescut cu peste 25% din 1990. Transporturile sunt singurul sector din UE în care emisiile de CO2 au crescut din 1990, când ar fi trebuit să scadă rapid.