administratie

Transportul electric metropolitan de călători va fi funcţional din prima zi a toamnei

Cele 50 de mijloace de transportul public în Zona Metropolitană se află la compania BMC Truck & Bus, în judeţul Ilfov, acolo unde sunt în curs de dotare cu echipamente şi sisteme de îmbarcare, numărare şi informare a călătorilor, de supraveghere video şi de localizare vehicule, anunţat ieri, într-o conferinţă de presă, primarul Ion Lungu, care a precizat că, până pe 31 iulie, cele 18 autobuze electrice mari şi 32 de autobuze mici vor ajunge în municipiul Suceava. „Am avut o discuţie cu conducerea TPL Suceava, am stabilit o foaie de parcurs, iar cu o implicare directă a municipalităţii, a celor 8 localităţi partenere, ar fi posibil – deşi nu este simplu – ca de pe 1 septembrie 2024, să fie funcţional transportul metropolitan de călători” a  explicat edilul-şef sucevean. Totuşi, Lungu nu a putut să garanteze 100% că acest termen va fi respectat, deoarece până atunci, în vederea o operaţionalizării, trebuie să se mai fie îndeplinite o serie de „9 condiţionalităţi” obligatorii. Astfel, la sediul TPL de pe Traian Vuia se lucrează la construirea noii autobaze, la amenajarea platformei şi montarea staţiilor de încărcare a acumulatorilor electrici, şi cu toate că termenul de execuţie este de 15 luni, constructorii General Construct şi Bucovina Construct au promis ca lucrările să fie gata până pe 31 decembrie 2024. În aceste condiţii, pentru a putea fi date în folosinţă, noile mijloace de transport vor fi alimentate la stațiile Diviziei electrice a TPL de pe strada Căpitan Grigore Andrei, în Burdujeni-sat, care, pe lângă cele 62 de mijloace de transport existente, au capacitatea necesară de încărcare şi a celor 50 de autobuze care vor sosi. În acest sens va fi amenajată va fi şi o platformă de parcare provizorie împrejmuită.
Între timp, Consiliul Local va vota, „în procedură de urgență”, atribuirea temporară, pe o durată de maximum 2 ani, a contractului de gestiune către societatea Transport Public Local  (TPL), firmă care, pentru puţinele din ţară, îndeplineşte condițiile europene, conform Regulamentului Parlamentului  European. Pe de altă parte, întrucât Autoritatea Metropolitană de Transport – autorizată şi operaţională – nu are personal, Guvernul României va trebui să aprobe un memorandum care să permită TPL să facă angajările necesare. De asemenea, cele 50 de autobuze vor fi înmatriculate în Suceava, concomitent lucrându-se la adaptarea sistemului de ticketing la transportul metropolitan, „mai puțin portofelul electronic care va fi implementat prin proiectul cu finanţare prin POR”. Lungu  a ţinut să mai menţioneze că municipiul Suceava şi cele 8 localităţiipartenere se pot remarca cu „pionieratul” naţional în domeniul transportului metropolitan public de călători. „Mă implic personal în acest proiect, este nevoie de autoritatea primarului şi voi sta în contact cu directorul TPL, pe care îl apreciez. Este un proiect unicat în ţară şi, deşi mai există o asociere între Cluj şi Floreşti, precum şi una între Iaşi şi Miroslava, acestea nu sunt de dimensiunile celei din Suceava.      Sunt optimist că, printr-un efort susţinut din partea municipalității și a localităților partenere, transportul metropolitan sucevean poate fi pus în funcțiune la data de 1 septembrie” a punctat Ion Lungu, primarul municipiului Suceava.  Proiectul de transport public ecologic  de călători va fi implementat în Zona Urbană Funcţională Suceava, din care, pe lângă municipiul Suceava, fac parte, oraşul Salcea şi comunele Adâncata, Moara, Pătrăuţi, Şcheia, Ipoteşti, Bosanci şi Mitocu Dragomirnei.