ACTUALITATENAȚIONALULTIMA ORĂ

Titularii de carnete TIR care folosesc aplicația TIR-EPD vor avea prioritate la birourile vamale de frontiera Albita si Siret

Autoritatea Vamală Română, Serviciul Vamal al Republicii Moldova, Uniunea Internațională a Transportului Rutier, Organizația de Cooperare Economică a Mării Negre, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România, Asociația Internațională a Transportatorilor Auto din Republica Moldova  și Asociația Transportatorilor Rutieri Internaționali din Ucraina, s-au întâlnit la biroul vamal de frontieră Albița pentru a analiza timpii de așteptare în punctele de trecere a frontierei între România și Republica Moldova, respectiv între România și Ucraina. Reprezentanții părților au înaintat mai multe propuneri, exprimându-și încrederea că acestea vor contribui la fluidizarea și optimizarea traficului de mărfuri și mijloace de transport, în corelare cu noile tendințe în dezvoltarea economiei regionale.

Delegația Autorității Vamale Române (AVR), condusă de președintele Marcel Mutescu, a avut joi o întâlnire cu delegațiile Serviciului Vamal al Republicii Moldova (SVRM), Uniunii Internaționale a Transportului Rutier (IRU), Organizației de Cooperare Economică a Mării Negre (BSEC-URTA), Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (IRU), Asociației Internaționale a Transportatorilor Auto din Republica Moldova (AITA) și Asociației Transportatorilor Rutieri Internaționali din Ucraina (ASMAP UA). Scopul întâlnirii a fost de a identifica împreună soluții pentru reducerea timpilor de așteptare la intrarea în România dinspre Republica Moldova și Ucraina.

„Înțelegem implicațiile timpilor de așteptare la frontieră asupra activității trasportatorilor rutieri, de aceea am fost și suntem în permanență deschiși pentru un dialog constructiv în acest sens. Ca urmare a discuțiilor de azi, am stabilit că începând cu data de 1 august 2024, în cadrul unui proiect pilot inițiat de autoritatea vamală, titularii de carnete TIR care folosesc aplicația TIR-EPD, pentru predeclararea electronică, vor putea să folosească artera dedicată AEO și camioanelor goale la birourile vamale de frontieră Albița și Siret.”, a declarat preşedintele Autorității Vamale Române, Marcel Mutescu. „Preconizăm ca acest proiect pilot să fie implementat până la sfârșitul anului, după care vom evalua rezultatele și vom decide asupra necesității extinderii acestei facilități și la celelalte birouri vamale.”, a completat președintele AVR.

Totodată, reprezentanții autorității vamale au reamintit procedurile vamale simplificate care pot fi utilizate de către transportatori, cum ar fi posibilitatea de declarare prealabilă a informațiilor necesare efectuării analizei de risc specifice.

n contextul aprobării Ordonanței de Urgență nr. 76/2024 privind unele măsuri pentru consolidarea capacității instituționale a Autorității Vamale Române, reorganizarea activității acesteia precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, președintele AVR a informat participanții la întâlnire despre instituirea Programului Multianual de Modernizare și Dezvoltare a Infrastructurii Vamale pentru perioada 2025-2030, cu un buget de maxim un miliard de lei, bani care vor fi folosiți pentru modernizarea și dezvoltarea infrastructurii specifice aflate în administrarea autorității vamale, pentru consolidarea capacității instituționale în combaterea fraudelor vamale, evaziunii fiscale, contrabandei, traficului de droguri și/sau de substanțe stupefiante.

În cadrul discuțiilor au fost prezentate, de asemenea, principalele proiecte de modernizare de care au beneficiat deja o parte din birourile vamale de la frontierele de nord și est, repectiv Siret, Albița, Sculeni și Giurgiulești, inclusiv dotarea acestora cu sisteme de scanare cu raze X. A fost subliniată totodată strânsa cooperare dintre autoritățile din România și Republca Moldova, amintindu-se, în acest context și beneficiile controlului coordonat care se efectuează pe teritoriul României în punctul de trecere a frontierei de stat Albița (România) – Leușeni (Republica Moldova), pe sensul de intrare în țara noastră.

Părțile au agreat că vor continua să monitorizeze situația din punctele de trecere a frontierei și vor avea întâlniri periodice pentru coordonarea provocărilor legate de activitatea transportatorilor rutieri.