Potrivit unui proiect de lege, absolvenții de studii superioare vor putea să predea în școli, fără să mai aibă nevoie de module de pregătire sau de un masterat didactic.
Absolvenții de studii superioare pot să predea în școli, fără module de pregătire sau masterat didactic, potrivit unui Proiect de lege dedicat învățământului preuniversitar.
Orice persoană cu studii superioare ar putea să devină profesor, chiar dacă nu a urmat programele de formare psihopedagogică sau nu are masteratul didactic, potrivit unei excepții din proiectul Legii învățământului preuniversitar.
Aceștia ar urma să susțină o probă de verificare a cunoștințelor pedagogice, probă organizată de CNFDCD (Centrul Național de Formare si Dezvoltare in Cariera Didactică).
„(1) Studenţii şi absolvenţii de învăţământ superior care optează pentru cariera didactică au obligaţia să absolve cursurile unui masterat didactic cu durata de 2 ani ori programele de formare psihopedagogică de nivel I, respectiv II, acreditate conform legii.
(2) Prin excepție, pot opta pentru cariera didactică și absolvenți ai învățământului superior care nu au parcurs formarea inițială prevăzută la alin.(1), sub condiția susținerii și promovării unei probe suplimentare de examinare a cunoștințelor teoretice de pedagogie pentru debutul în stagiatura didactică, organizat de CNFDCD la nivelul structurilor teritoriale„, prevede art. 127 din proiectul de lege.
Dacă proiectul va fi aprobat, traseul pe care îl va avea de parcurs noii profesori va fi mult mai uşor.
„În momentul în care cariera didactică nu este ofertantă pentru absolvenții de top, atunci nu poți să ai pretenția ca aduci în sistemul de învățământ preuniversitar cei mai buni profesori. În momentul în care salariile vor crește și debutantul va avea un salariu suficient ca să-i permită să își întemeieze o familie, să facă un credit, să pornească în viață, eu sunt convinsă că acea carieră didactică va deveni ofertantă pentru cei mai buni absolvenți.
Cred că trebuie să începem să fim un pic mai deschiși în ceea ce înseamnă recunoașterea competențelor din contexte formale, informale și așa mai departe. Tocmai de aceea, Centrul Național pentru Formarea și Dezvoltarea Carierei Didactice va avea ca scop principal o cartografiere a nevoilor de formare profesională, va fi o instituție esențială”, a explicat Ioana Lazăr, secretar general al Ministerului Educației, potrivit edupedu.ro.
Reamintim că ministrul Educaţiei declara recent că dacă anul acesta au fost puţin peste 5.000 de posturi de titularizare scoase la concurs, anul viitor vor fi peste 20.000 – 25.000 de astfel de posturi, deoarece vor fi disponibile şi acele locuri care nu au normă întreagă.
”Anul viitor, în loc să avem 5.000 de posturi titularizabile, estimez că vom avea peste 20.000 – 25.000, deci de cinci ori mai multe, pentru că vom scoate la concurs şi acele posturi care nu au o normă întreaga, au cel puţin o jumătate de normă, pentru a atrage în sistem profesori, pentru ca şi în mediul rural să avem şansa de a avea profesori”, a spus Cîmpeanu.