Deoarece bugetul municipiului Suceava a fost aprobat pe 26 martie, cheltuielile lunare s-au făcut doar în limita a unei a douăsprezecea părţi din bugetul anului 2024, ceea ce s-a răsfrânt şi asupra execuţiei din primul trimestru al anului 2025, se precizează în proiectul de hotărâre de Consiliu Local privind aprobarea modului de realizare a veniturilor şi efectuare a cheltuielilor în lunile ianuarie, februarie şi martie. „Această primă perioadă de analiză a execuţiei bugetare nu reflectă, de fapt, propriile noastre estimări privind veniturile şi cheltuielile anului 2025, ci reprezintă o oglindă a modului în care am fost obligaţi să ne desfăşurăm activitatea până la aprobarea bugetului” explică primarul Vasile Rîmbu, în referatul de aprobare a proiectului hotărârii execuţiei bugetelor Sucevei până pe 31 martie. Date fiind circumstanţe menţionate, şeful municipalităţii spune că încă de la începutul noului an, pentru acoperirea cheltuielilor curente, cât şi a datoriilor de circa 70 de milioane de lei, necesară a fost angajarea de credite bugetare. În opinia şefului executivului reşedinţă de judeţ, chiar şi aşa, execuţia veniturile trimestrului întâi al anului 2025 a cunoscut o „îmbunătăţire semnificativă” faţă de cea a intervalului de referinţă din 2024, fiind de „67,08%, comparativ cu 26,94%”. În ceea ce priveşte secţiunea de dezvoltare a bugetului, gradul de execuţie este de 43,87% faţă de cel de 6,66% aferent primelor 3 luni ale anului precedent. Totodată, arată primarul Rîmbu, în primul trimestrul din 2025, veniturile proprii ale bugetului local au „un grad de execuţie aproape dublu”, adică unul de 83,29% comparativ cu 48,23% în trimestrul omolog din 2024. „Remarcăm că avem indicatori de venituri care s-au realizat în procentaj de 100%, şi peste, în timp ce în anul precedent gradul de realizare era în jurul procentajului de 50%” subliniază edilul-şef, menţionând că un „element perturbator” al execuţiei la Capitolul „Învăţământ” l-a constituit şi alocarea întârziată a finanţării de bază, venită abia la sfârşitul lunii martie. Procentaje „foarte bune” sunt evidenţiate la capitolele „Alte servicii publice generale” (89,18%), „Ordine publică şi siguranţă naţională” (76,83%), „Sănătate” (93,24%), „Asigurări şi asistenţă socială”, „Locuinţe, servicii şi dezvoltare publică” (70,63%), „Acţiuni generale economice, comerciale şi de muncă” (96,96%) şi „Alte acţiuni economice (99,97%).
> Din cauza nedecontării cererilor de rambursare, obligaţii de plată de 30 de milioane de lei nu au fost achitate „furnizorilor de lucrări” aferente proiectelor europene
De cealaltă parte, procentajele mai mici de realizare sunt puse pe seama neaprobării Legii bugetului de stat încă de la finalul anului 2024, condiţii care în primul trimestru din 2025 nu a fost posibilă onorarea cererilor de rambursare decontate din bugetul statului sau din bugetele autorităţilor de management ale proiectelor cu finanţare europeană. „Exemplificăm cu suma de aproximativ 30 de milioane de lei, reprezentând obligaţii de plată neachitate furnizorilor de lucrări aferente proiectelor europene, din cauza nedecontării cererilor de rambursare/transfer până la 31 martie 2025” evidenţiază Vasile Rîmbu, primarul reşedinţei de judeţ, în referatul de aprobare a execuţiei bugetelor municipiului Suceava în trimestrul întâi al anului în curs. Reamintim în 2025, bugetul local al municipiului Suceava a fost fundamentat pe venituri de 718,265 de milioane de lei şi pe cheltuieli de 720,865 de milioane de lei, deficitul fiind de 2,600 milioane de lei. Pe motiv că au fost „supradimensionate” de autorităţile din legislatura anterioară, veniturile proprii ale bugetului local au fost votate la 354,243 de milioane de lei, mai mici cu 152,450 de milioane de lei faţă de 2024, când au fost aprobate la 506,693 de milioane de lei. În 2024, când primar era Ion Lungu, veniturile bugetului local al municipiului Suceava au fost aprobate la 1.028 de milioane de lei, iar cheltuielile la 1.029 de milioane de lei, cu un deficit de 400.030 de lei. Astfel, explicabile pot fi şi realizările „semnificativ îmbunătăţite” ale administraţiei Vasile Rîmbu. Angajările financiare lunare fiind permise în limita unei „douăsprezecimi” din bugetul fundamentat în 2024 – unul cu circa 25% mai mare -, evident este că, raportate la bugetul local inferior valoric din 2025, realizările trimestrului întâi nu pot fi decât proporţional crescute