RELIGIE

Orga construită în stil baroc şi adusă la Suceava din Cehia în anul 1827, a fost restaurată

Sâmbătă, 23 martie 2024, în Biserica Romano-Catolică „Sfântul Ioan Nepomuk” din Suceava, în cadrul unei Liturghii solemne, prezidate de PS Iosif Păuleţ, episcop de Iaşi, a avut loc sfinţirea orgii restaurate. După Sfânta Liturghie a urmat şi un concert de orgă susţinut de Daniel Nesimuca, organist al Catedralei „Sfântul Iosif din Bucureşti”.

În preajma Duminicii Floriilor, comunitatea romano-catolică din Suceava a avut parte de un eveniment deosebit: după o lungă perioadă de pauză, orga bisericii a răsunat din nou, recăpătându-şi splendoarea de altădată.

De-a lungul istoriei, orga a constituit un element esenţial în bisericile catolice, având scopul foarte precis de a însoţi celebrările liturgice şi a înfrumuseţa cântările prin sunetul său armonios. Importanţa orgii era dată de cele mai multe ori de dimensiunea instrumentului în sine, de firma care o construia, şi nu în ultimul rând, de însemnătatea sa istorică şi culturală, cu referinţe la asocierea cu unele personalităţi ale istoriei.

În ceea ce priveşte orga din Suceava, este important de subliniat faptul că însuşi marele compozitor Ciprian Porumbescu a început studiile sale muzicale la acest instrument, cu organistul titular al bisericii, la acea vreme, maestrul Anton Valentin, în perioada în care frecventa Şcoala Gimnazială şi apoi Liceală la Suceava, între anii 1863 şi 1873.

De asemenea, trebuie să amintim şi faptul că ea a fost construită în stil baroc şi adusă la Suceava din Cehia în anul 1827, în baza inscripţiilor găsite pe anumite fluiere din orgă, şi care mai apoi a fost mărită şi restaurată pentru prima dată în anul 1846.

Următoarea restaurare mai importantă a fost făcută în anul 1929, de către renumita firmă germană constructoare de orgi Rieger, care a mărit orga, de data aceasta cu încă trei registre, dându-i o valoare şi mai mare, prin sunetele sale complexe, deservind astfel pentru mulţi ani celebrărilor liturgice.

Din cauza trecerii timpului, orga a început să se degradeze într-un mod atât de accent

 

uat, astfel încât, în ultimii 40 de ani, ea nu a mai putut fi folosită. Din fericire, în primăvara anului 2022, părintele paroh de atunci, Ciprian Antălucă, a început un amplu proces de restaurare, care mai apoi a fost desăvârşit de părintele paroh actual, Alois Farţadi.

După acest proces de restaurare, realizat de către domnul Ioan Bejan, un specialist în acest domeniu de activitate, şi prin contribuţia credincioşilor, precum şi a altor persoane de bună-voinţă, orga şi-a recăpătat strălucirea de odinioară. Ea numără în prezent 648 de fluiere, cuprinse într-un manual cu 9 registre, şi un pedalier cu alte 4 registre.

Ceremonia de sfinţire a orgii proaspăt-restaurate a avut loc în cadrul unei Liturghii Solemne, prezidate de păstorul nostru, PS Iosif Păuleţ. La această Sfântă Liturghie au mai participat şi un grup de 10 preoţi, împreună cu mulţi credincioşi şi autorităţi civile.

După binecuvântarea finală, a urmat un concert de orgă, susţinut de tânărul talentat Daniel Nesimuca, organist al Catedralei „Sfântul Iosif” din Bucureşti şi al Bisericii franceze „Sacré-C?ur” din acelaşi oraş şi student la Conservatorul din Bucureşti, la Secţia Orgă. Concertul a fost alcătuit din 3 piese, menite să evidenţieze calităţile sonore ale acestui instrument, punând în valoare fiecare categorie de tuburi din componenţa orgii. Din repertoriu au făcut parte următoarele piese: Felix Mendelssohn Bartholdy – Sonata Nr. 6 în Re minor din Op. 65, Daniel Roth – Improvizaţie pe tema imnului „Tot Universul” şi Georg Friedrich Händel – „Sosirea Reginei din Sába” din Oratoriul „Solomon”.