Amsterdam, 21 septembrie 2022 – O nouă investigație a Universității Harvard, comandată de Greenpeace Olanda, intitulată Three shades of green(washing), a urmărit activitățile din social media ale celor mai mari mărci auto, companii aeriene și companii petroliere și de gaze din Europa, dezvăluind utilizarea nerușinată a folosirii de tehnici de greenwashing și de tokenism pentru a profita de criza climatică.
Raportul este cea mai completă evaluare a recentelor practici de „greenwashing” ale intereselor legate de combustibilii fosili pe Twitter, Instagram, Facebook, TikTok și YouTube. Folosind metode consacrate de științe sociale pentru a analiza atât imaginile, cât și textul din postările companiilor, Harvard a constatat că:
Doar o mână neglijabilă de postări au făcut referire explicită la schimbările climatice, în ciuda verii record de căldură din Europa.
Două treimi (67%) din postările din social media ale companiilor petroliere, auto și aeriene au dat un aer de „inovație ecologică” operațiunilor lor de afaceri, ceea ce, potrivit autorilor, reprezintă o varietate de tipuri și grade de ecologizare.
Una din cinci postări ale companiilor petroliere, auto și aeriene a deturnat sportul, moda și cauzele sociale – denumite în mod colectiv „direcționare greșită” – pentru a distrage atenția de la rolurile și responsabilitățile comerciale de bază ale firmelor.
Companiile au folosit în mod diferit imagini ale naturii, ale persoanelor de sex feminin, ale persoanelor non-binare, ale persoanelor care nu sunt de culoare albă, ale tinerilor, ale experților, ale sportivilor și ale celebrităților pentru a-și consolida mesajele de spălare ecologică și deturnare a atenției.
Doar una din cinci reclame auto „verzi” a vândut un produs, restul au funcționat în principal pentru a prezenta marca ca fiind ecologică. Mărcile auto au fost mult mai proactive pe rețelele de socializare decât companiile aeriene și companiile petroliere, generând, în medie, o producție dublă față de cea a companiilor aeriene și cvadruplă față de cea a companiilor de petrol și gaze.
Investigația a analizat 2.325 de postări între 1 iunie și 31 iulie 2022 de la 375 de conturi de pe cinci platforme de la cele mai mari 12 mărci auto, 5 dintre cele mai mari companii aeriene și 5 dintre cele mai mari companii producătoare de combustibili fosili și a fost realizată de cercetătorul de la Harvard, Dr. Geoffrey Supran, și de informaticieni de la Algorithmic Transparency Institute. Acesta a fost condus de Geoffrey Supran, ale cărui publicații includ prima analiză, evaluată de colegi, a istoriei de 40 de ani a comunicării ExxonMobil privind schimbările climatice, care a demonstrat că această companie a indus în eroare publicul cu privire la știința climei și la implicațiile acesteia.
Geoffrey Supran, cercetător asociat în cadrul Departamentului de Istorie a Științei de la Universitatea Harvard și autorul principal al cercetării, a declarat: „Mediile sociale reprezintă noua frontieră a înșelăciunii și a întârzierilor privind clima. Rezultatele noastre arată că, în timp ce Europa se confrunta cu cea mai călduroasă vară înregistrată vreodată, unele dintre companiile cele mai responsabile pentru încălzirea globală au păstrat tăcerea pe rețelele de socializare cu privire la criza climatică, optând în schimb să folosească limbajul și imaginile pentru a se poziționa strategic ca mărci ecologice, inovatoare și caritabile.”
Raportul confirmă că social media este noua frontieră a dezinformării și înșelăciunii climatice, permițând intereselor legate de combustibilii fosili să se angajeze în ceea ce cercetătorii numesc „poziționarea strategică a mărcii”. Aceasta este o evoluție a tacticilor de afaceri publice folosite de industria tutunului, care a blocat cu succes reglementarea produselor sale mortale timp de decenii.
Silvia Pastorelli, responsabil de campania Greenpeace UE pentru climă și energie, a declarat: „Una dintre cele mai surprinzătoare constatări ale raportului este că industriile europene ale petrolului, automobilelor și companiilor aeriene își însușesc în mod subtil, dar sistematic, frumusețea naturii în conținutul lor din social media pentru a-și „ecologiza” imaginea publică. Mărcile auto, în special, sunt mult mai proactive în social media decât companiile aeriene și cele petroliere. Acest lucru înseamnă că producătorii de automobile joacă un rol mult mai important în modelarea narațiunii publice privind clima, combustibilii fosili și tranziția energetică. Această tehnică omniprezentă și puternică de afaceri publice a fost ascunsă la vedere și necesită o examinare mai atentă. Acesta este un efort sistematic de spălare ecologică care necesită o interdicție legală a tuturor reclamelor și sponsorizărilor pentru combustibili fosili în întreaga Europă, așa cum s-a întâmplat cu tutunul.”
Anul trecut, Greenpeace EU și alte 40 de organizații au lansat o petiție în cadrul Inițiativei Cetățenești Europene (ICE) prin care solicită o nouă lege similară celei privind tutunul, care să interzică publicitatea și sponsorizarea combustibililor fosili în Uniunea Europeană.
Amina Adebisi Odofin, membru senior de campanie al Greenpeace, a declarat: „Amina Adebisi Odofin a declarat: „Acest raport arată, de asemenea, că multe dintre aceste companii denaturează realitatea, cu mai mult timp de emisie online dedicat sportului, problemelor sociale și modei decât operațiunilor lor de miliarde de dolari pe bază de combustibili fosili. Această spălare clară a sportului și a „woke-washing-ului” stimulează vânzările de produse care distrug clima și alimentează conflictele internaționale și încălcările drepturilor omului în întreaga lume. Dacă vrem să abordăm cu seriozitate criza climatică, avem nevoie de interzicerea publicității la fosile.”
Pentru prima dată în acest an, Grupul interguvernamental de experți privind schimbările climatice (IPCC) a identificat rolul relațiilor publice și al publicității în alimentarea crizei climatice, în timp ce sute de oameni de știință au semnat o