INTERNAȚIONALSUA

Marina americană primește primul submarin fără pilot Orca

Marina americană a primit primul submarin fără pilot Orca, potrivit unui comunicat de presă al Boeing.

După cum menționează compania, Boeing a atins recent o etapă importantă în tehnologia de apărare maritimă, marcând livrarea primului Orca Extra Large Uncrewed Undersea Vehicle (XLUUV) către Marina SUA.

Acest submarin autonom, desemnat de Marina Militară drept „Orca”, reprezintă o nouă clasă de tehnologie submarină.

Ann Stevens, vicepreședinte al Boeing Maritime and Intelligence Systems, a salutat această realizare ca fiind rodul a peste un deceniu de muncă de pionierat. Stevens a subliniat autonomia pe termen lung a vehiculului și capacitatea substanțială a încărcăturii utile, evidențiind capacitatea acestuia de a opera independent de un vehicul gazdă. Finalizarea cu succes a testelor de acceptare din această lună înseamnă un salt semnificativ în ceea ce privește capacitățile submarine, poziționând Orca drept cel mai avansat și mai capabil UUV din lume.

Faza riguroasă de testare pe mare, desfășurată în colaborare cu Marina Militară, a cuprins o serie de manevre atât deasupra, cât și sub suprafață. Aceste teste au avut ca scop prezentarea capacităților unice și versatile ale Orca, un pas crucial în asigurarea pregătirii sale pentru desfășurarea în lumea reală.

Potrivit unui comunicat de presă, parcursul Boeing în dezvoltarea Orca provine din peste 50 de ani de experiență în construirea și operarea vehiculelor submarine. Geneza proiectului datează din 2012, când Boeing a inițiat proiectarea și dezvoltarea Echo Voyager, un vehicul XLUUV de pionierat, care a făcut dovada de concept. Echo Voyager, singurul vehicul de dimensiunea și capacitatea sa la nivel global, a înregistrat peste 10.000 de ore operaționale pe mare, parcurgând sute de mile marine în mod autonom.

Cu toate acestea, drumul până la implementarea Orca nu a fost lipsit de provocări. În septembrie anul trecut, Biroul de responsabilitate al guvernului SUA a dezvăluit că programul s-a confruntat cu întârzieri semnificative, prelungind termenul de livrare cu cel puțin trei ani și depășind estimarea inițială a costurilor cu peste 240 de milioane de dolari.

În ciuda acestor piedici, Marina prevede că Orca va fi un activ multifațetat pentru supravegherea subacvatică, războiul electronic, dragarea minelor și viitoarele capacități, inclusiv cartografierea fundului oceanului cu ajutorul sonarului cu deschidere sintetică. În plus, se ia în considerare perspectiva integrării unor armamente diverse, cum ar fi rachete de croazieră, torpile și drone aeriene în XLUUV-uri precum Orca, ceea ce marchează potențialul unor capabilități subacvatice fără precedent.

sursa: defence-blog.com