Achiziţionarea serviciilor arhivistice de la un operator economic neautorizat şi nerespectarea procedurii operaţionale privind achiziţiile directe au fost depistate de Curtea de Conturi la Primăria municipiului Suceava. Urmare a examinării şi inspectării documentelor justificative din perioada 1 ianuarie 2021-30 iunie 2024, auditorii financiari au constatat că prestatorul de servicii Kido Media Proiect Suceava nu deţinea autorizaţie din partea Arhivelor Naţionale, „care să îi permită prestarea de servicii de arhivare”.
Acest fapt a fost confirmat prin consultarea Registrului operatorilor autorizaţi de pe site-ul Arhivelor Naţionale, cât şi din corespondenţa purtată de Primăria Suceava cu firma Kido Media Proiect Suceava. Astfel, societatea comercială prezentase „autorizaţia de funcţionare pentru prestarea de servicii arhivistice nr. 245 din 24 octombrie 2014, act cu valabilitate de 3 ani”. Pe de altă parte, potrivit sursei citate, municipiul Suceava „a efectuat achiziţii directe iniţiate în catalogul electronic, reprezentând servicii de legătorie (…), de la operatorul economic Kido Media Proiect Suceava, în valoare de 169.337 de lei, sumă care a fost achitată în totalitate până pe data de 31 decembrie 2023”. Plata s-a făcut pe bază de facturi fiscale „fără a fi încheiat contract de prestări servicii”.
Aceasta în condiţiile în care, legislaţia în vigoare prevede că „persoana responsabilă de achiziţia directă iniţiază şi derulează etapele achiziţiei directe şi întocmeşte contractul, pe baza ofertei desemnate câştigătoare”.
„În concluzie, reprezentanţii unităţii administrative teritoriale municipale Suceava nu au respectat prevederile PO-04 nr. 30739 din 1 septembrie 2022 privind achiziţiile directe realizate, prin încheierea contractelor de achiziţie publică, în cazul achiziţiilor directe de servicii arhivistice” se evidenţiază în Raportul de audit financiar asupra situaţiilor financiare al Curţii de Conturi, publicat pe 28 noiembrie 2024. Serviciile arhivistice prestate de Kido Media Proiect Suceava constau în „copertat cu carton de legătorie, numerotat file de dosar, confecţionat şi lipit etichetă, scris conţinut etichetă, igienizarea şi toaletarea documentelor, netezirea foilor, reparaţii zone sfâşiate, plierea foilor şi lipirea alonjelor”.