GENERAL

Judeţele Suceava si Botosani survolate de un avion unic în Europa

Un avion de mici dimensiuni survolează  judeţele Botoșani şi Suceava. Aeronava de tip Beechcraft este una utilizată la calibrarea navigaţiei şi procedurilor de zbor şi, de câteva zile se pare că monitorizează sistemele de navigaţie ce ţin de Aeroportul de la Salcea

Aeronava Beechcraft Super King Air 350i este utilizată de Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) şi este, aşa cum afirmă reprezentanţii autorităţii, unică în Europa. „Aeronava unică în Europa verifică şi calibrează sistemele de radionavigaţie, pentru aterizare şi rută, precum şi procedurile de zbor ale aeroporturilor civile şi militare. Cu ajutorul acestei aeronave, se asigură îndeplinirea atribuţiilor AACR, în domeniul verificărilor din zbor, pentru următorii 20-30 de ani”, se arată într-un comunicat de presă transmis de Autoritatea Aeronautică.

Noul avion, intrat în dotarea românilor din 2020, este dotat cu o avionică de ultima generație tip „glass cockpit” Proline Fusion. Acesta are două motoare turbopropulsoare Pratt & Whitney PT6A-60A de câte 1050 CP, care îi oferă o viteză maximă de croazieră de 578 km/h, un plafon maxim operațional de 10.600 m. Avionul are o greutate maximă la decolare de 6,8 tone și o rază maximă de acțiune de aproximativ 3.300 km. Noul avion este echipat cu un sistem automat de verificări din zbor (AFIS) UNIFIS 3000, care permite supravegherea și verificarea din zbor cu înaltă precizie a mijloacelor de navigație aeriană.
În cazul instalării unor noi mijloace de navigație aeriană, pentru autorizarea acestora, Serviciul Supraveghere și Verificări din Zbor Mijloace PNA -Tc efectuează o serie de verificări extinse pentru reglarea parametrilor mijloacelor în vederea asigurării preciziei necesare desfășurării zborurilor în bune condiții de siguranță.

Până în prezent Serviciul Supraveghere și Verificări din Zbor Mijloace PNA -Tc a operat vechiul avion de calibrare YR-CAA „Colorici”, care a acumulat peste 11.000 ore de zbor de-a lungul unei cariere de peste 20 ani. Majoritatea acestor ore s-au executat în timpul verificărilor din zbor pentru mijloacele de apropiere de tip ILS, care implică apropieri repetate urmate de ratarea simulată a aterizării. În aviație, repetarea procedurii de apropiere cu ratare prezintă un risc ridicat în operare, deoarece aeronava este expusă mult mai des fazelor critice ale zborului (apropiere urmată de ratare) cât și riscurilor asociate zborului la joasă înălțime (impact cu păsări, obstacole, etc), la intervale de timp mult mai mici decât în misiunile de zbor obișnuite.

În trecut, activitatea de verificări din zbor a fost efectuată de AACR cu o aeronavă de verificări din zbor tip AN-24, înmatriculată YR-BMK. Aceasta a fost pierdută în mod tragic, împreună cu întreg echipajul, în data de 22.02.1996 la Baia Mare, în timpul desfășurării unei misiuni de verificare din zbor.