INTERNAȚIONALULTIMA ORĂ

INTERPOL-Criminalitatea financiară – nu deveniți o victimă!

Având în vedere că măștile chirurgicale și alte materiale medicale sunt la mare căutare, dar sunt greu de găsit în magazinele de vânzare cu amănuntul, au apărut online magazine, site-uri web, conturi de socializare și adrese de e-mail false care pretind că vând aceste articole.

Însă, în loc să primească măștile și consumabilele promise, victimele neștiutoare și-au văzut banii dispărând în mâinile infractorilor implicați.

  1. Frauda prin telefon

Infractorii se folosesc, de asemenea, de înșelăciunea telefonică pentru a comite fraude financiare – ei vor suna victimele pretinzând că lucrează pentru un spital sau o clinică medicală, pretinzând că o rudă a victimei s-a îmbolnăvit de virus și vor solicita plăți pentru tratamentul medical.

În multe cazuri, escrocii se dau drept companii legitime, folosind nume, site-uri web și adrese de e-mail similare în încercarea lor de a păcăli membrii nevinovați ai publicului, ajungând chiar să contacteze proactiv prin e-mailuri și mesaje pe platformele de socializare.

2. Semne de avertizare

Dacă doriți să cumpărați materiale medicale online sau primiți e-mailuri sau linkuri care oferă asistență medicală, fiți atenți la semnele unei potențiale escrocherii pentru a vă proteja pe dumneavoastră și banii dumneavoastră.

Verificați în mod independent compania/persoana care oferă articolele înainte de a face orice achiziție;
Fiți atenți la site-urile web false – infractorii vor folosi adesea o adresă web care arată aproape identic cu cea legitimă, de exemplu „abc.org” în loc de „abc.com”;
Verificați recenziile online ale unei companii înainte de a face o achiziție – de exemplu, au existat plângeri privind alți clienți care nu au primit articolele promise?;
Fiți precaut dacă vi se cere să efectuați o plată într-un cont bancar situat într-o altă țară decât cea în care se află compania;
Dacă credeți că ați fost victima unei fraude, alertați-vă imediat banca, pentru ca plata să poată fi oprită.
Nu faceți clic pe link-uri sau nu deschideți atașamente pe care nu vă așteptați să le primiți sau care provin de la un expeditor necunoscut;
Feriți-vă de e-mailurile nesolicitate care vă oferă echipamente medicale sau vă solicită informații personale pentru verificări medicale – autoritățile sanitare legitime nu contactează în mod normal publicul larg în acest mod.

3. Fraudele legate de nelivrare
În cazul fraudei fără livrare, infractorii promit victimelor bunuri foarte căutate, acceptă plata, dar nu le livrează niciodată. Deși principiul este simplu, schema de fraudă este adesea sofisticată. Infractorii pot adapta un modus operandi bine stabilit pentru a se potrivi oricărui produs, fie că este vorba de echipamente medicale, căței, rechizite de birou sau produse electronice.

Citiți: 5 motive pentru care frauda cu nelivrarea funcționează

4. Frauda în domeniul telecomunicațiilor
Victimele sunt contactate la întâmplare de un infractor care pretinde că este un prieten, o rudă sau o persoană aflată într-o poziție de autoritate și sunt păcălite să se despartă de bani.

NU intrați în panică! Dacă primiți un apel în care vi se spune că un prieten sau o rudă are probleme, încercați mai întâi să verificați identitatea celui care a sunat, dar nu sunați înapoi la același număr.
NU dați informații personale sau confidențiale la telefon.
NU vă încredeți în cineva care pretinde că este un oficial guvernamental sau un ofițer de poliție; aceștia nu cer niciodată plăți sau informații confidențiale. Contactați poliția locală pentru a verifica.


5.Escrocherii romantice
Infractorii dezvoltă o „relație” cu victimele prin intermediul rețelelor de socializare cu scopul final de a obține bani.

FIȚI vigilent dacă sunteți abordat de o persoană pe care nu o cunoașteți, mai ales dacă aceasta duce la o cerere de bani.
Gândiți-vă de două ori înainte de a transfera bani, oricât de autentică ar părea cererea.
NU dezvăluiți informații personale/confidențiale pe rețelele de socializare.
Fraudă cu investiții/fraudă cu cazane
Victimele sunt presate să investească în acțiuni frauduloase sau fără valoare.

FIȚI sceptici dacă primiți un apel la rece privind oportunități de investiții.
VERIFICAȚI autenticitatea produselor de investiții și consultați un consilier financiar independent.
NU transferați bani nimănui pur și simplu pe baza unui apel.
6. Sextortion
Victimele (adesea bărbați) sunt păcălite de un străin atrăgător să participe la discuții video goale, care sunt înregistrate în secret și folosite ulterior pentru șantaj.

Țineți minte că nimic nu este privat pe web și că datele nu pot fi șterse.
Puneți întrebări pertinente și încercați să verificați identitatea oricărei persoane care vă abordează.
Dacă primiți o amenințare de șantaj, NU plătiți, ci raportați-o la poliție.

7.Carduri de plată
Păstrați-vă cardurile în siguranță. Verificați în mod regulat conturile bancare/cartele de credit.
Uitați-vă cu atenție la bancomate și la terminalele de plată pentru a vă asigura că nu există obiecte suspecte în jurul fantei pentru carduri.
Păstrați distanța față de alte persoane atunci când utilizați terminalele de plată.
NU vă dezvăluiți PIN-ul/parola. Băncile nu vă vor cere niciodată acest lucru la telefon sau prin e-mail.
NU furnizați detalii bancare decât dacă ați inițiat procesul de plată.
Dacă sunteți contactat de bancă pentru a vă actualiza detaliile sau pentru a beneficia de o ofertă specială, NU faceți clic pe linkul din e-mail. Consultați site-ul web legitim sau contactați banca.
NU efectuați o plată online sau operațiuni bancare online dacă sunteți conectat la un Wi-Fi public, deoarece informațiile dumneavoastră pot fi furate cu ușurință.

8.Spălarea de bani
Fiți suspicios dacă vi se cere să lăsați pe altcineva să vă folosească contul bancar.
Feriți-vă de tranzacțiile în numerar care privesc sume mari de bani, există metode de plată mult mai sigure.
NU vă lăsați manipulat. Sindicatele criminale operează adesea prin dezvoltarea unor relații cu victimele lor înainte de a le păcăli să manipuleze bani

sursa articol: www.interpol.int