Pe 10 noiembrie 2023 a avut loc o nouă ședință de prezentare a stadiului proiectelor de infrastructură mare din Regiunea Moldova. Ionel Apostol de la Impreuna pentru A8 a prezentat situația principalelor proiecte:
– A8 Pașcani – Ungheni. Consitrans, firma care execută Studiul de fezabilitate și proiectarea pe acest tronson, a amânat încă o dată termenul de obținere a acordului de mediu. Noul termen asumat este sfârșitul lunii februarie 2024. CNAIR și MT, tace!
– A8. Tg Neamț – Leghin, tronsonul lll, 29,6 km. Pe acest tronson s-a semnat contractul de execuție și acum se așteaptă ordinul de începere a lucrărilor (6 luni proiectare și 24 luni execuție) – finanțare asigurată prin PNRR și Bugetul de Stat
– A8. Miercurea Nirajului – Tg Mureș, tronsonul l, 24 km. Acest tronson a fost atribuit și dacă nu vor fi contestații se va semna contractul de execuție și proiectare – finantarea asigurată prin PNRR și Bugetul de Stat.
– A8 tronsonul ll, zona montană Leghin – Miercurea Nirajului, 159 km. Se așteaptă ca în următoarea perioadă Guvernul sa aprobe indicatorii tehnico- economici. De la: „până la sfârșitul acestui an se va scoate la licitație întreg tronsonul montan,159 km, s-a ajuns la „până la sfârșitul acestui an este posibil sa fie scos la licitație un segment de 25-30 km”.
Probabil lui Ionel Apostol, lipsa banilor ar ține blocat și tronsonul Pașcani – Iasi – Ungheni.
A7. Pașcani – Suceava – Siret. Pe Pașcani – Suceava, studiile geotehnice au fost finalizate și predate beneficiarului CNAIR. In acest moment se lucrează la obținerea acordului de mediu. Pe sectorul Suceava -Siret lucrările sunt mai întârziate.
-A13. Bacău – Brașov. In continuare licitația pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate este suspendată.
– A14. Autostrada Nordului, Suceava – Bistrița Nasaud – Satu Mare. Aici se lucrează la studiul geotehnic doar pe sectorul Vatra Dornei – Bistrița.
-DEx Bacău – Piatra Neamț, se bate pasul pe loc .
-DEx Focșani – Braila. Studiul de fezabilitate a fost finalizat și urmează să fie predat beneficiarului CNAIR.
„Pe lângă alte subiecte, în cadrul discuțiilor, reprezentanții societății civile au cerut MT și CNAIR să pună la dispoziția opiniei publice două lucruri foarte importante pentru bunul mers al proiectelor de infrastructură mare din regiune, transparență în direcționarea banilor publici. In acest sens, am cerut ca la următoarea ședință să participe și un reprezentant din serviciul finanțări. Posibilitate asociațiilor civice de a monitoriza lucrările de execuție – pentru a evita situații de genul celor care au apărut la Podul de la Brăila. Peste două săptămâni vom vedea daca cererile noaste au avut ecoul dorit”, a mentionat Ionel Apostol.