Sosit la granițele României, convoiul american de echipamente de război a preferat calea rutieră spre unitatea militară din comuna Kogălniceanu, județul Constanța.
Deși asigură capacități superioare de transport a echipamentelor militare și este de natură a nu crea blocaje în deplasarea automobiliștilor pe șoselele naționale, Ministerul Apărării Naționale a ales calea rutieră pentru transportul câtorva zeci de trailere încărcate cu echipament militar.
Calcule de imagine publică (calea ferată neoferind aceleași oportunități de reclamă precum calea rutieră) sau considerente legate strict de transportul echipamentelor militare?
Chestiunea suprinzătoare este faptul că operatorului națională de transport de marfă, CFR Marfă, despre care nu se scapă ocazia de a se afirma că este de interes național, nu i s-a cerut nicio ofertă, nici o propunere de transport al echipamentelor. „Nu s-a solicitat nicio ofertă companiei CFR Marfă”, spune un oficial al Ministerul Transporturilor sub protecția anonimatului.
Trebuie știut că un singur transportor blindat de genul celor văzute miercuri seară pe trailere, și anume modelul Striker M1126 are o greutate cuprinsă între 18 și 20 de tone, în condițiile în care încărcarea maximă pe o osie admisă pe un drum național este în jurul a 10 tone, iar masa maximă a unui vehicul acceptat pe un drum național este de 40 de tone. Nu este clar care este masa însumată a trailerului plus a încărcăturii acestuia, fără a mai vorbi ce se întâmplă dacă e vorba de transportul unui tanc. Efectul greutății ridicate asupra unui drum național aflat în stare tehnică precară poate fi unul distructiv.
Club Feroviar a trimis o solicitare de presă Ministerului Apărării Naționale pe tema motivelor pentru care transportul nu a avut loc pe calea ferată. Vom reveni cu informațiile oferite de Minister privind cauzele pentru care nu a fost selectată calea ferată la transport.
Ce a transportat Armata
Prima coloană de trailere cu tehnică militară americană urma să ajungă la Bucureşti în jurul orei 1,00, în noaptea de joi spre vineri, arăta un comunicat de miercuri al Ministerului Apărării Naţionale (MApN).
MApN precizează că autotrailerele cu echipament militar vor forma două coloane separate. Prima coloană, de aproximativ 18 trailere, a plecat din Sibiu, în jurul orei 10,45, spre Râmnicu Vâlcea.
Persoanele care operează aceste vehicule trebuie să se odihnească timp de nouă ore, conform regulilor de transport europene, care prevăd perioade obligatorii de odihnă pentru şoferi. Plecarea din Râmnicu Vâlcea va fi la aproximativ ora 22,00, joi seară.
De asemenea, traseul prin Bucureşti este prevăzut pe A1, Centura Nord, A2, iar ora estimată pentru ajungerea la Bucureşti a primei coloane este 1,00, în dimineaţa zilei de vineri.
MApN transmite că, potrivit estimărilor, prima coloană poate ajunge la Mihail Kogălniceanu vineri, între orele 5 şi 6 dimineaţa.
A doua coloană se va pune în mişcare de la Nădlac vineri, în cursul dimineţii, pe acelaşi traseu. Cel mai probabil, a doua coloană va ajunge la Mihail Kogălniceanu vineri seară.
Primele elemente de tehnică militară ale detaşamentului SUA care va purta denumirea Task Force (TF) Cougar au intrat în România miercuri seară, pe la punctul de trecere a frontierei Nădlac, judeţul Arad.
Autovehiculele din compunerea coloanei, însoţite de autospeciale ale Poliţiei Militare se deplasează pe ruta Arad – Deva – Sibiu – Râmnicu Vâlcea – Piteşti – Bucureşti – Mihail Kogălniceanu, potrivit MApN.
Reprezentanţii ministerului precizează că, pentru o bună desfăşurare a traficului, Poliţia Militară va dispune măsuri pentru asigurarea fluenţei în trafic şi informarea conducătorilor auto asupra eventualelor restricţii rutiere.
TF Cougar va fi constituită, în principal, din militari ai Batalionului 2 (2nd Squadron)/ Regimentul 2 Cavalerie, care vor acţiona cu transportoare blindate Stryker, la care se vor adăuga militari cu alte specialităţi din cadrul batalioanelor regimentului (artilerie, geniu, structuri de sprijin etc).
Pentagonul a transmis săptămâna trecută că 1.000 de militari americani vor fi repoziţionaţi din Germania în România.
Teoretic, Ministerul Apărării Naționale recunoaște importanța căii ferate
Publicația Club Feroviar a dorit să afle care este poziționarea Ministerului Apărării Naționale (MApN) în sectorul transporturilor feroviare, în contextul delicat geopolitic din estul Europei. Dubla utilizare a infrastructurii feroviare de transport, civilă și militară, este de maximă importanță, spune ministerul menționat. Reprezentanții acestuia vorbesc și de o necesitate de a acorda mai multă importanță „mobilității militare”.
Dezvoltarea, modernizarea, reabilitarea/refacerea infrastructurii naţionale de transport feroviar asigură adaptarea la cerinţele militare minime aprobate de Comitetul Militar al Uniunii Europene şi reduce limitările generale şi restricţiile existente, respectiv maximizează capacităţile de absorbţie a traficului feroviar, inclusiv pentru tehnica militară grea şi agabaritică, explicau utilitatea infrastructurii feroviare reprezentanți ai Ministerului Apărării Naționale în răspunsuri la întrebări adresate de publicația noastră. „Importanța sistemului de transport feroviar din perspectiva militară este dată de necesitatea dislocării, în timp scurt, a forțelor, echipamentelor și materialelor militare destinate apărării naționale, atât în context național, cât și aliat”, spun ei.
sursa:clubferoviar.ro