Licitația pentru electrificarea căii ferate de la Dărmănești la Vicșani – anulată în mai – a fost reluată zilele trecute iar termenul de depunere al ofertelor este data de 16 decembrie. Este vorba doar de lucrările de la etapa 1 a proiectului de modernizare constând în electrificarea tronsonului între cap Y Dărmănești (km 458+179) și cap Y Vicșani (km 488+492). Obiectivele generale ale proiectului sunt îmbunătățirea condițiilor de călătorie și de siguranța circulației, dar și creșterea capacității de tranzit.La fel ca la licitația care a fost anulată pe data de 13 mai, și cea din 16 decembrie prevede că vor fi efectuate lucrări la liniile CF, la podul de la km 0+522 din stația Dornești și se vor reloca/subtraversa utilitățile care interferează cu proiectul de electrificare.
Anul trecut, o altă licitație a fost anulată iar la licitația din mai, valoarea estimată totală a contractului (inclusiv servicii/lucrări similare) a crescut la 200.421.345,2 lei, fără TVA de la valoarea precedentă de 183.719.566,44 lei fără TVA. Valoarea nu include sumele aferente provizionului „Cheltuieli diverse și neprevăzute”.
Totuși, la licitația de pe 16 decembrie sunt două loturi, unul cu privire la podul respectiv și altul cu referire la proiectarea și executarea lucrărilor de electrificare la restul sectorului de cale ferată de la Dărmănești până la frontiera de la Vicșani. La precedentele licitații lucrările la podul respectiv de la km 0+522 din stația Dornești și la restul rețelei unde urmau să fie efectuate lucrări de electrificare erau cumulate, nu separate pe loturi.
De data aceasta, s-a modificat orientarea celor de la CFR iar firmele care vor dori să participe la licitație vor putea opta să depună ofertă doar pentru electrificarea traseului propriu zis de cale ferată de la Dărmănești la Vicșani-frontiera cu Ucraina (având o valoare estimată de 160.706.762,7 lei fără TVA) sau și pentru reabilitarea podului în cauză (valoarea estimată fiind de 37.099.633,66 lei fără TVA).
În Lotul 1 sunt prevăzute: lucrări de electrificare a liniei de cale ferată normală pe o lungime de 30,313 km între cap Y Dărmănești (km 458+179) – cap Y Vicșani (km 488+492); lucrări la suprastructura liniei c.f.; lucrări pentru instalațiile de semnalizare; relocare / subtraversare utilități care interferează cu proiectul de electrificare. Principalele obiective preconizate sunt: diminuarea efectelor adverse asupra mediului și creșterea capacității de tranzit.
În Lotul 2 sunt prevăzute lucrări de reabilitare a podului de la km 0+522. Podul este amplasat peste Râul Suceava în stația Dornești, pe direcția Dornești – Rădăuți și având în vedere deficiențele constatate la podul existent, s-au prevăzut mai multe lucrări în proiect ca de exemplu consolidarea elementelor infrastructurii existente, prin execuția unei incinte de micro piloți, solidarizați la partea superioară cu o centură de beton armat pentru creșterea capacității portante, cămășuirea elevațiilor până la bancheta cuzineților, dar și refacerea totală sau parțială a banchetei cuzineților în funcție de starea ei de degradare. În situația refacerii parțiale, rostul dintre betonul nou și cel existent de la partea superioara a banchetei cuzineților se va trata cu rășina epoxidică.
De asemenea, la podul de la Dornești se are în vedere înlocuirea suprastructurii existente cu o suprastructură nouă cu grinzi metalice sudate, cu calea sus având prinderea directă pe traverse de lemn, cu deschiderea similară cu cea a tablierelor existente. De altfel, suprastructura de cale ferată pe pod va fi nouă de „linie încălecată tip 65” iar la pod se va înlocui parapetul pietonal și platelajul metalic de pe trotuare și de pe traverse, între contrașine urmând a fi reparate sferturile de con, scările de acces din spatele culeelor și amenajat parapetul de siguranța pe zidurile întoarse ale culeelor.
Cămășuirea elevației tuturor elementelor infrastructurii și refacerea drenurilor din spatele culeelor podului reprezintă o altă etapă a lucrărilor, dar și adaptarea racordărilor culeelor cu terasamentele. Totodată, se are în vedere și repararea sferturilor de con, a scărilor de acces, din spatele culeelor si amenajarea parapetului de siguranță pe zidurile întoarse ale culeelor.
Obiectivul principal al lucrărilor este creșterea atractivității/competitivității transportului feroviar prin îmbunătățirea calității serviciilor concomitent cu îmbunătățirea siguranței în exploatarea podului.
Pentru ambele loturi, criteriul de atribuire este „cel mai bun raport calitate – preț” unde componenta financiară reprezintă cel mult 40% din punctajul ofertei depuse. Perioada de garanție a lucrărilor este un alt criteriu de punctare al ofertelor, maximul de puncte care poate fi obținut la acest aspect fiind 9. Perioada de garanție va trebui să fie de minim cinci ani. Firmele care vor acorda o perioadă de garanție sub 60 de luni vor fi descalificate iar punctajul maxim se acordă pentru garanții de cel puțin 120 de luni.
Lucrările vor fi finanțate printr-un proiect cu fonduri ale Uniunii Europene, fiind vorba de „Aplicația comună cu Ucraina pentru finanțare din CEF-T-2022-SAFEMOBGEN, cu titlul ”EU – Ukraine Solidarity Lanes – improving the rail border crossing at Vicșani (RO) – Vadu Siret (UA)”. De asemenea, va mai fi asigurată cofinanțare de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, dar și din veniturile proprii ale Companiei Naționale de Căi Ferate CFR.