ACTUALITATEBREAKING NEWSNAȚIONAL

Bănci din România, amendate pentru încălcarea legislației privind spălarea de bani și finanțarea terorismului

Trei dintre cele mai mari bănci ale României au primit amenzi pentru spălare de bani. Unitățile trebuiau să anunțe de urgență autoritățile cu privire la mai multe tranzacții suspecte ce au legătură cu finanțarea terorismului sau alte activități de criminalitate organizată.

Banca Transilvania și Patria Bank au fost amendate de BNR anul trecut cu câte 50.000 lei, iar OTP Bank cu 500.000 lei, pentru încălcarea legislației contra spălării banilor și finanțării terorismului.Patria Bank a fost amendată cu 50.000 de lei pentru, printre altele ”neînregistrarea în aplicația informatică a informațiilor referitoare la identitatea beneficiarului real în cazul unor clienți”, ”monitorizarea necorespunzătoare a unor relații de afaceri, prin lipsa verificării concordanței între informațiile deținute despre clienți și natura operațiunilor desfășurate de către aceștia”, ”clasificarea eronată în categoria de risc a unor clienți și, implicit neaplicarea de măsuri de cunoaștere a clientelei adecvate”, “neraportarea către Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor a unor transferuri externe”, scrie Profit.ro.

Banca Transilvania, cea mai mare bancă după active din România, a primit amendă de 50.000 de lei pentru că nu a identificat niște erori ale aplicației informatice prin care făcea raportarea către Oficiul de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor, precum și pentru că, în opinia BNR, nu a avut mecanisme pentru administrarea unor riscuri de către Direcția Informații pentru Management prin care să fie asigurată cerința de raportare către ONPCSB a tranzacțiilor în numerar și a celor externe cu o limită minimă de 10.000 de euro echivalent.

OTP Bank a primit o amendă record de 500.000 de lei pentru 11 abateri de la legislație, printre care: deficiențe interne de reglementare și control; nu a raportat înainte de efectuare unele tranzacții cu suspiciuni și, în cazul unui client, nici după; BNR a identificat nereguli și în identificarea beneficiarului real al fondurilor în cazul unui client, în timp ce în cazul altuia nu a obținut informațiile corespunzătoare privind tipul și natura activității desfășurate. Alte abateri vizează mai mulți clienți – pentru unii nu s-a prezentat procură pentru reprezentarea legală, pentru alții nu s-a asigurat monitorizarea tranzacțiilor, iar pentru unii nu au fost actualizate documentele. Totodată, pentru anumite tranzacții nu au fost aplicate măsuri suplimentare, inclusiv în cazul unor tranzacții în relație cu jurisdicții cu risc ridicat, mai arată BNR.